Ønsker du å selge egen eiendom?
Ta kontakt med en av våre meglere for en uforpliktende prat.
Bestill verdivurderingTotalt bruksareal: 83,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Elmholt allé 16 – en gjennomgående og oppusset 3-roms selveierleilighet med attraktiv beliggenhet i grønne omgivelser på Hoff / Skøyen.
Leiligheten ligger i byggets 3. etasje med enkel adkomst via heis, og har en arealeffektiv planløsning med gjennomgående lys og moderne uttrykk. Boligen er pusset opp i 2025 og fremstår som stilren og innflyttingsklar – perfekt for deg som ønsker en lettstelt leilighet med høy standard i et rolig og sentralt boligområde.
Leiligheten inneholder entré med god plass til garderobe, åpen stue-/kjøkkenløsning med naturlig soneinndeling, to lyse soverom, samt delikat og oppgradert bad med dusjhjørne og opplegg for vaskemaskin. Det er utgang til sydvestvendt balkong på ca. 11 m², med gode solforhold og utsyn mot hyggelige fellesarealer. I tillegg disponerer boligen en bod på balkongen og en kjellerbod.
Sameiet er veldrevet og består av 72 seksjoner. Felles garasjeanlegg og flotte grøntarealer gir et behagelig bomiljø. Sameiet har gjennomført flere oppgraderinger de siste årene og arbeider aktivt med vedlikehold og langsiktig planlegging.
Beliggenheten er svært attraktiv med kort gangavstand til Skøyen, Hoff trikkeholdeplass, barnehager, dagligvare og turveier langs Frognerelva og til Bygdøy. Her bor du i et stille og frodig område – med det meste av byens tilbud like i nærheten.
Velkommen til visning!
Eiendommen ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Abbediengen/Hoff/Skøyen. Det gangavstand til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på fine grøntområder.
Fra leiligheten er det nærhet til trikk nr. 13, samt gangavstand til Skøyen med hyppige avganger med trikk, buss og tog/flytog.
Tilbaketrukket og skjermet beliggenhet i sameiet. Et svært attraktivt og veletablert boligområde rett i nærheten av Skøyenparken. Nærområdet er preget av flotte bygårder, ærverdige villaer og historiske Madserud gård. Her bor du i stille, grønne og frodige omgivelser, og samtidig svært sentralt og nærhet til kollektivtilbud, spisesteder, kafeer, butikker og flotte parker.
Området har et godt kollektivtilbud med tilgang på trikk, buss og tog. Det er kun noen få minutters gangvei til nærmeste buss og trikkestopp. Ellers er Skøyen et viktig kollektivknutepunkt i Oslo og de fleste lokal- og fjerntog stopper her, samt Flytoget og hyppige avganger for flere busslinjer. Det er dagligvareforretninger i
nærområdet, og kort avstand til Karenslyst allé - en av byens mest populære handlegater med et stort og spennende utvalg innen mote, interiør, kafé/restaurant etc. Her finner du også Maschmanns Matmarked - et ferskvaremarked med brasseri, grill, bakeri og pizzeria.
I nabolaget finnes det også et bredt fritidstilbud med noe for enhver smak. Det er kort vei til flere idrettsanlegg og treningssentre. Det er aktive klubbmiljøer innen bl.a. bandy, basket, tennis, fotball og håndball. Sjølyst, Bygdøy, Aker brygge og Tjuvholmen ligger i gang- og sykkelavstand med fine turmuligheter og flere
badeplasser. I snørike vintre er det kjørt skiløyper på Bygdøy. Man kan også gå på ski via Mærradalen opp til Bogstad og videre inn i marka, eller sykle opp samme vei om sommeren. Det er fin sykkelvei fra Skøyen til Aker Brygge, eller fra Skøyen til Sandvika i motsatt retning. I nærheten finnes også Skøyenparken og
Frognerparken, som er den klart største parken i Oslo by. Parken inneholder også Oslo Bymuseum, populære Frognerbadet og Frogner stadio
Leiligheten ligger i 3. etg. og inneholder:
Entrè, stue/kjøkken, 2 soverom, bad/wc, balkong med bod på 2 kvm. Garasje i kjeller samt kjellerbod (5 kvm)
Boligen ble pusset opp og modernisert i 2025. Følgende arbeider ble utført:
-Badet ble renovert med nye overflater, sluk, membran, fliser, varmekabler og sanitærutstyr.
-Kjøkken ble flyttet til stue og det ble montert ny kjøkkeninnredning med integrerte hvitevarer og stein benkeplate.
-Tidligere kjøkken er gjort om til soverom.
-Det elektriske anlegget ble fornyet og det foreligger samsvarserklæring.
-Røranlegget ble oppgradert med nytt rør-i-rør-system og vannskap.
-Overflater i øvrige rom ble oppgradert med nye gulv, malte vegger og himlinger.
-Det ble installert Waterguard og komfyrvakt for økt sikkerhet.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Eiendomsmeglerne-skilt ved fellesvisning.
Leiligheten disponerer én fast parkeringsplass i felles, lukket garasjeanlegg under bygget. Plassen følger seksjonen og overtas av kjøper.
Gjesteparkering finnes i sameiet, primært mot Adventveien, i tillegg til gateparkering etter gjeldende bestemmelser fra Oslo kommune.
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med takstmann eller annen fagkyndig.
Det gjøres også oppmerksom på at boligen ikke vil bli ytterligere rengjort før overtagelse.
Taklamper medfølger ikke
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Svar: Ja, kun faglært.
Kommentar: Ara rør AS, Vito Service AS, Membran Entrepenør AS. Nye rør, sluk, varmekabler, membran og fliser.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Svar: Ja.
Kommentar: Membran Entrepenør AS. Svisemembran mai 2025.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: Ja.
Kommentar: Dokumentasjon på alt arbeide foreligger.
Dersom arbeidet er søknadspliktig... er arbeidet byggemeldt?
Svar: Nei.
Kommentar: Ikke søknadspliktig.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Svar: Ja, kun faglært.
Kommentar: Ara Rør AS. Nytt røropplegg på bad + kjøkken.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner?
Svar: Ja, kun faglært.
Kommentar: Proff Elektriker AS. Nytt elektrisk anlegg.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget?
Svar: Ja.
Kommentar: Se sikringsskap.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Svar: Nei.
Kommentar: Men kan installeres.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2:
UTVENDIG
Andre utvendige forhold
Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Dette er iht. standarden et avvik som skal gis TG2.
For å lukke avviket ihht NS 3600.2018 må det utarbeides en Tilstandsanalyserapport/vedlikeholdsplan for fellesdeler i bygget. Da dette er opp til borettslag/sameie å rekvirere er kostnadsestimat ikke satt.
KJØKKEN
ETASJE 4 > STUE/KJØKKEN
Avtrekk
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. TG 2 settes grunnet dette. Iht. standarden gir manglende mekanisk avtrekk fra kjøkken (kokesone) TG2.
Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
TEKNISKE INSTALLASJONER
Ventilasjon
NS 3600 angir at TG 0 og TG 1 kun kan benyttes der det er balansert ventilasjon.
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må det etableres balansert ventilasjon. Det vil ikke være økonomisk rasjonelt som et tiltak i en bolig som dette.
TG 3:
UTVENDIG
Vinduer - 2
Selvlukkefunksjonen som var en del av brannsikringen på vinduene er ombygget til manuell funksjon. Selvlukkefunksjonen fungerer derfor ikke etter hensikten. Vinduene tilfredstiller derfor ikke brannkravene. TG 3 gis grunnet dette.
Forholdet krever nærmere undersøkelse. Tiltak må avklares nærmere med sameiet. Det er mange av disse vinduene i sameiet hvor selvlukkefunksjonen ikke fungerer. Selvlukkefunksjonen/vinduene er trolig fellesansvar for sameiet. Vinduene må holdes lukket ved brann og/eller når rommene ikke er i bruk for å ivareta brannsikkerheten.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Denne tomten er eiet.
6841,00 kvm.
Fellesområder opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, trær og diverse beplantning.
Det er foreligger ferdigattest datert 2001 som omhandler boligblokk.
Det er mottatt godkjente byggetegninger fra kommunen datert 1933. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal meldes styret. ELLER Leietaker skal styregodkjennes.
Boligen er elektrisk oppvarmet med panelovner. Varmekabel i badegulv.
Energikarakter: Ingen -
Energiforbruk foregående år var ____ kwh.
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 9 900 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
246 150,00,- (Dokumentavgift)
260,00,- (Pantattest kjøper)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
_______________________________________________________
10 203 746,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 4 358,- pr. mnd.
Fellesutgiftene utgjør kr. 4 358,- pr. mnd. og inkluderer:
TV-anlegg/ bredbånd, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift & vedlikehold, forretningsførerhonorar m.m.
De fordeler seg som følger:
Felleskostnader: kr. 3 942,75,-.
Bredbånd Telia: kr. 415,-.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Inkludert i felleskostnadene
Andel fellesgjeld er kr. 46 296,- pr. 05.03.2025.
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 3 879 146,- pr. 05.03.2025.
Andel fellesgjeld er kr. 46 296,- pr. 05.03.2025.
Andel fellesformue er kr. 7 685,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98207366749
Restsaldo: 8 358,00
Kapitalkostnader: 350,29
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98208055712
Restsaldo: 37 937,76
Kapitalkostnader: 406,94
Andel fellesformue utgjør kr. 7 685,- pr. 31.12.2024.
Om kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune. Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen. Det varierer fra kommune til kommune om eiendomsskatt er inkludert i kommunale avgifter eller ikke.
Primær formuesverdi kr. 0,00.
Sekundær formuesverdi kr. 0,00.
Gjeldende for ligningsåret .
Elmholt II Boligsameie, Orgnr: 983 837 565
Forretningsfører: OBOS
Sameiet består av 72 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Vaktmester
Elmholt II Boligsameie har avtale om vaktmestertjeneste med Ájour Eiendomsdrift AS i samarbeide med Elmholt sameie I- VIII.
Vektertjeneste
Sameiet har avtale med Avarn Security om vakthold i garasjer, boder og fellesarealer i fellesskap med Elmholt sameie I-VII. De kan tilkalles ved støy og bråk nattestid.
Renhold
Sameiet har avtale med Rene Trapper AS om renhold av fellesarealene.
Nøkler/skilt
Nøkler kan bestilles hos forretningsfører på e-post oef@obos.no.
Styrets arbeid
Det har siden siste årsmøte vært avholdt seks styremøter. I tillegg har styret hatt løpende kontakt og koordinering per e-post.
Styrets arbeid har i det siste året i det vesentlige vært fokusert på to forhold: Daglig drift innenfor de nokså stramme økonomiske rammene som er, og oppfølgning av vannlekkasjen på taket i EA22. Oppfølgning av takseringsfirma og forsikringsoppgjør har også tatt tid der styrets leder har vært nødt til å purre på forsikringsselskapet flere ganger. Konklusjonen var at dette ikke dekkes av sameiets forsikring. Styret har bedt om endelig begrunnelse.
Styret har ellers fulgt opp den daglige driften med renhold, vært stadig i kontakt med vaktmester mv.
Styret vil minne om byggenes alder og vise til at det nå vil bli et økende behov for rehabilitering i årene som kommer. Det må påregnes at det vil være nødvendig med utbedring av terrasser for å hindre nye vannskader. Videre begynner det å melde seg et vedlikeholdsbehov av trepanelet og vinduer/dører en rekke steder.
For å sikre seg mot unødvendige skader har styret igangsatt et arbeid med vedlikehold og bærekraft slik at planlegging av vedlikeholdsbehov mm. blir enklere for styret og gir en mer forutsigbar økonomi over tid. Bygningene vil bli vurdert av utenforstående ekspertise. I denne forbindelse har styret også bedt vaktmester å kontrollere alle sluk på tak og under utvendige terrasser.
Styret har som utgangspunkt at innkjøp og rehabiliteringer skal være etter innhenting av tilbud fra flere leverandører der man søker å balansere kvalitet, kostnad og tidsrelaterte behov. Noen ganger har det imidlertid kun kommet ett tilbud. Styret har også sett en egenverdi i å videreføre kontakt med håndverkere over tid, ettersom disse kjenner eiendommen fra før.
Muren ble ferdig forrige år. Den har gitt et betydelig løft av inntrykket av sameiet fra gatene rundt. Muren var imidlertid meget kostbar og den er, sammen med vannlekkasjen på taket, grunnen til dagens økonomiske situasjon. Økonomien er trang, men under kontroll.
Større vedlikehold og rehabilitering
2023
Muren ferdigstilt.
2022
Utbedring av større vannlekkasje fra taket i EA22.
Planlegging av rehabilitering av mur.
2021
Rens av rør og ventilasjonskanaler.
Utbedring av adkomst til boligene.
Asfaltering av gangveiene i det lille atriet.
Installert nødlys i alle kjellere/ garasjen.
2019
Nye søppelskur for EA 18-20-22 Infrastruktur lading elbil på 72 garasjeplasser.
Rens av ventilasjonskanaler i alle seksjoner Delvis fornyet rekkverk mot Sig. Iversens vei.
2018
Utskifting av lysarmatur i garasjekjeller.
Maling fasade og vinduer.
2017
Rens av avløpsrørene i samtlige seksjoner.
Rens av ventilasjonskanalene og sjekk av vifter for samtlige seksjoner.
2016
Maling av fasader og vinduer.
Bytte av varmtvannsberedere.
2015
Taktekking
Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige med polisenr. 57098341.
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av sameiets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om sameiets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024.
Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning.
Sameiet har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap.
Vesentlig avvik
Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak drift og vedlikehold.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2023
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser sameiets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 467 562.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Elmholt II Boligsameie har over tid gjennomført flere viktige vedlikeholds- og rehabiliteringstiltak. I senere år er det blant annet utført større arbeider knyttet til:
-Rehabilitering av støttemur (2023)
-Utbedring av takterrasser og skader knyttet til vannlekkasjer
-Enkelte utskiftninger av vinduer og balkongdører etter behov
-Forbedring av drenering og kontroll av sluk på tak og under terrasser
-Generelt vedlikehold av fellesarealer, inkludert oppfølging av belysning, renhold og vaktmestertjenester
Sameiet fikk i 2025 gjennomført en vedlikeholdskartlegging i regi av OBOS Prosjekt, som peker på behov for kommende tiltak knyttet til fasader, terrasser og treverk, herunder panel, vinduer og dører.
Styret arbeider med å planlegge vedlikehold i et langsiktig perspektiv, og har uttrykt at det vil være behov for ytterligere utbedringer og investeringer i årene fremover. Det legges vekt på bærekraft og økonomisk forutsigbarhet.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Det må søkes styret.
Pågående plansak - Fornebubanen, strekning Skøyen - Majorstuen
Saksnr: 201908157
Sakstype: Detaljregulering
Pågående plansak - Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen)
Saksnr: 202102096
Sakstype: Detaljregulering
Eiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 3361, tgl. 19.01.1995 - Seksjonering
SNR: 56
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 75 / 6285
Beskrivelse:
Dnr. 45395, tgl. 18.08.1994 - Best. om adkomstrett
Bruksrett
Bestemmelse om garasje/parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 31029, tgl. 15.06.1995 - Best. om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og bygningsetaten
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 59183, tgl. 25.09.1997 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra plan og bygn.etaten
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 96604, tgl. 27.01.2023 - Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om forstøtningsmur
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har ikke anledning til å tegne boligselgerforsikring, men selgers egenerklæringsskjema følger som vedlegg til salgsoppgaven. Kjøper gjøres oppmerksom på den særskilte risiko ved ev mangelskrav, ettersom selger ikke har tegnet boligselgerforsikring.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Eiendomsmeglerne sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Elmholt allé 16.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 30, bnr. 320, snr. 56 i Oslo.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 202250123.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 45 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 14 900,00
Visninger/overtakelse: 3 500,00
Oppgjørshonorar: 7 950,00
Markedspakke: 21 900,00
Utleggsgebyr: 3 900,00
Hjem.no annonse standard: 2 500,00
Kontroll hjemmel og heftelser: 1 800,00
Meglers vederlag er avtalt til kr 97 150,
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Liv Else Mikkelsen / +47 94 80 01 30 / liv@eiendomsmeglerne.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Devikveien 11 B, 1394 NESBRU. Org. nr. 932862484.