
Totalt bruksareal: 55,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Eiriks gate 18 – en lys og moderne 2-roms hjørneleilighet fra 2004, attraktivt beliggende på Tøyen med gangavstand til alt av kollektivtransport, parker og servicetilbud.
Leiligheten har en arealeffektiv planløsning og inneholder en innbydende entré, bad som ble oppgradert i 2025, romslig soverom med garderobeskap, separat kjøkken med god skap- og benkeplass, samt en romslig stue med plass til både sofagruppe og spisebord.
Leiligheten ligger i byggets 1. etasje og sameiet byr på en stor, felles takterrasse med svært gode solforhold – perfekt for sosiale sammenkomster eller ettermiddagssol i rolige omgivelser.
Felleskostnadene inkluderer både fjernvarme, varmtvann, internett og drift av bygget, noe som gir lave og forutsigbare bokostnader. Leiligheten har i tillegg et svært lavt strømforbruk og er energieffektiv året rundt.
En ideell bolig for førstegangskjøpere, studenter, pendlere eller som utleie – for deg som ønsker en lettstelt og sentral leilighet med alt du trenger rett utenfor døren.
Ta kontakt for visning.
Leiligheten har en svært sentral og attraktiv beliggenhet på Tøyen, med umiddelbar nærhet til både kollektivtransport, dagligvarebutikker, grøntområder og byliv. Dette er et område som kombinerer urban puls med rolige bomiljøer, og som stadig utvikles med nye tilbud og møteplasser.
Fra Eiriks gate 18 er det kun få minutters gange til både Tøyen T-banestasjon og bussholdeplasser med hyppige avganger. Herfra tar det kun 2–3 minutter til Oslo S og sentrum med T-bane, og det er enkelt å komme seg til hele byen via buss 20, 60 og 37. For syklister er det fine sykkelforbindelser til sentrum, Grünerløkka, Hasle og Kampen.
I nærområdet finner du flere dagligvarebutikker, som Rema1000, Kiwi, Coop Extra og Joker, i tillegg til caféer, treningssentre og populære spisesteder som Postkontoret, Skatten og Anatolia. Botanisk hage og Tøyenparken ligger rett i nærheten og byr på flotte rekreasjonsområder året rundt – perfekt for både trening, piknik eller ettermiddagsturer. I sommerhalvåret arrangeres det konserter og festivaler i området, blant annet Øyafestivalen.
Tøyen er i stadig utvikling og har de siste årene fått et bredere kulturtilbud, blant annet med Tøyenbadet (gjenåpnet i ny drakt), Deichman bibliotek, Vitensenteret og nye møteplasser for lokalbefolkningen. Du bor også i nærheten av Ensjø, Kampen og Grønland, som alle byr på et rikt utvalg av butikker, restauranter og servicetilbud.
Området passer like godt for unge førstegangskjøpere som for pendlere og studenter – her bor du sentralt, men med grønne lunger og godt nabolagsmiljø rett utenfor døren.
Leiligheten inneholder:
1. etasje: Entré, bad,stue, kjøkken og soverom.
Til leiligheten følger også en bod i kjeller merket nr. 3.
Entré:
Lys og innbydende entré med plassbygd skyvedørsgarderobe som gir gode oppbevaringsmuligheter. Veggene er lyse, og gulvet er belagt med laminat som går igjen i store deler av leiligheten.
Stue:
Romslig og luftig stue med store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys. Planløsningen gir god plass til både sofagruppe og spisebord. Stuen fungerer som et naturlig samlingspunkt i boligen. Nøytrale overflater gjør det enkelt å møblere etter egen stil.
Kjøkken:
Separat kjøkken med god skap- og benkeplass. Innredningen består av fronter i lys utførelse og benkeplate med nøytral overflate. Kjøkkenet har vindu som gir naturlig lys, og det er plass til et lite spisebord.
Bad:
Badet ble oppgradert i 2025 og fremstår moderne og praktisk. Det er flislagt med dusjhjørne, vegghengt servant med innredning, speil og opplegg for vaskemaskin. Funksjonell planløsning og komfort med gulvvarme.
Soverom:
Soverommet er lyst og har en praktisk utforming med plass til dobbeltseng og nattbord. Det er god oppbevaringsplass i et romslig, plassbygd garderobeskap gir effektiv utnyttelse av arealet. Nøytrale overflater gir et rolig og behagelig preg.
Bod:
Leiligheten disponerer en kjellerbod, som gir praktisk oppbevaringsplass til sesongutstyr, ekstra møbler eller lignende.
Se vedlagte tilstandsrapport for full oversikt over tilstand og tilstandsgrader. Det oppfordres til grundig gjennomgang av rapport og øvrig salgsinformasjon før kjøp.
2025: Badet ble oppgradert. Det ble lagt nye fliser og ny membran i dusjsonen (utført av faglært firma: 7 Days Offshore AS). Montering av baderomsinnredning er gjort av selger selv.
2025: Termostat på bad ble montert av Kampen Installasjon AS.
Dokumentasjon: Det foreligger e-post fra firma om utførte arbeider. Selger opplyser at han ikke har mottatt samsvarserklæring for det elektriske arbeidet per dags dato.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Eiendomsmeglerne-skilt ved fellesvisning.
Det medfølger ikke parkeringsplass til leiligheten, men det er mulighet for kjøp eller leie av plass i byggets garasjeanlegg gjennom sameiets egen markedsplass på borghaven.com/garasjeplasser. Sameiet har totalt 83 parkeringsplasser i kjelleren.
I tillegg er det beboerparkering i området etter gjeldende regler fra Oslo kommune.
Boligselskapets hjemmeside: home.solibo.no/hp/borghaven/
Sameiet har avtale med Blix Solutions som leverandør av fibernett. Det leveres med hastighet på 1000 Mbit, og dette er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Eget utstyr (router) må tilkobles i leiligheten.
Sameiet disponerer flere felles sykkelparkeringsplasser, både innendørs og utendørs. I kjelleren er det låsbar sykkelbod, og i bakgården finnes det overbygde stativer for trygg og praktisk parkering
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Svar: Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats
Firmanavn: 7 days offshore as
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Nye flis/membran av fagperson, montering av innredning egeninnsats
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Svar: Ja
Firmanavn: 7 days offshore as
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Ny membran og flis i dusj
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: Ja
Kommentar: Epost fra firma på arbeidet som er utført.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Svar: Ja, kun ufaglært / egeninnsats
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Jeg, montering av baderomsinnredning, 2025
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Kampen Installasjon AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Montering av thermostat, bad, juli 25.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget?
Svar: Nei
Kommentar: Har ikke mottatt noe enda, usikker på hva som har vært fra før jeg kjøpte.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2:
VÅTROM - BADEROM
Ventilasjon
Tilluftsspalte er ikke etablert. Forholdet fører til redusert ventilering av rommet når døren er lukket. Tilluftsspalte bør etableres.
Overflater vegger
Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte veggfliser i dusjsonen. Eksakt årsak er ikke kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være svekket mot ytre påvirkninger. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
Membran, tettesjikt og overgang til sluk
Utførelsen med hensyn til bruk av slukmansjett og tettesjikt er uoversiktlig, og det kan derfor ikke verifiseres at løsningen er fullgod og sikker mot lekkasjer. Fornying av slukmansjett og tettesjikt kan ikke utelukkes.
Vannlås er silikonert fast. Dette er uheldig med tanke på tilstrekkelig rengjøring av sluk. Tiltak anbefales.
ØVRIGE ROM
Innerdører
Dørbladet til innerdør ved soverom har kontakt med dørkarm, noe som gjør at døren henger når den åpnes og lukkes. Justering av dørblad/dørkarm kan vurderes.
TEKNISKE ANLEGG, VVS ANLEGG (SJEKKPUNKTER UTOVER DET SOM ER INKLUDERT I ANDRE ROM)
Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom)
TG2 gjelder fordelerskap i soverom. Fordelerskap har rustdannelser (innvendig). Dette er vurdert til å være fra tidligere kondens. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
ELEKTRISK ANLEGG
Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på det elektriske anlegget (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600).
Med bakgrunn i ovennevnte avvik/manglende dokumentasjon bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
TG IU:
TEKNISKE ANLEGG, VVS ANLEGG (SJEKKPUNKTER UTOVER DET SOM ER INKLUDERT I ANDRE ROM)
Stakeluke
Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Boligbygg over seks etasjer samt kjeller. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur, bærende konstruksjoner og skillende dekker i hovedsak av betong med utfyllende bindingsverk av trekonstruksjoner. Fasader utført i pussede og malte flater.
Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med takpapp/membran (taket er ikke besiktiget). Entrédør med kikkehull i brannklasse B30 og lydklasse 40dB. Vinduer med karmer av tre og aluminium i 2-lags glass fra byggeår.
Denne tomten er eiet.
3405,00 kvm.
Ferdigattest datert 16.10.2008. Ferdigattest gjelder for oppføring av blokk.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen er oppvarmet med gulvvarme på bad samt radiatorer. Tilknyttet felles varmtvann.
Energikarakter: E - Grønn
Energiforbruk foregående år var 2959 kwh.
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 4 385 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
109 620,00,- (Dokumentavgift)
260,00,- (Pantattest kjøper)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
_______________________________________________________
4 495 970,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 3 613,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Kommunale avgifter, A-konto fjernvarme, A-konto varmtvann, Internett, trappevask, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold av fellesarealer.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 0,- pr. 19.06.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
0,- pr. 19.07.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 17 012,- pr. 31.12.2024.
Ingen lån registrert på selskap.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 1 247 668,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 990 672,00.
Gjeldende for ligningsåret 2024.
SAMEIET BORGHAVEN, Orgnr: 987 456 256
Forretningsfører: Solibo AS
Sameiet består av består foruten boligseksjoner av 1 samleseksjon for garasjeanlegg.
Det praktiseres ikke styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring ASA med polisenr. 83978938.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 5 848 387,-
Driftskostnader kr. 5 473 395,-
Årsresultat kr. 561 943,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 1 684 450,- per 31.12.24.
Budsjett for 2025 viser et overskudd på kr. 23 464,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler medfølger som vedlegg til salgsoppgaven.
I 2024 har styret gjennomført en rekke tiltak som har styrket både vedlikehold, sikkerhet og økonomistyring i sameiet. Det ble gjennomført rehabilitering av garasjeanlegget, inkludert utbedring av begynnende betongskader og installasjon av ny garasjeport med 4G-basert portåpner. Garasjen har også fått betydelig bedre brannsikring, med nye sikkerhetsdører, tetting av røykspredning og etablering av ny rømningsvei.
For å redusere skaderisiko ble det montert fuktmålere, som har forhindret flere vannlekkasjer. Det ble bestilt nye vedlikeholdsrapporter både for garasjen og bygningsmassen, og overvannshåndtering i garasjen er utredet som del av et større, fremtidig rehabiliteringsprosjekt.
Samtidig har sameiet byttet forretningsfører til Solibo. I tillegg har styret fulgt opp sikkerhetstiltak i fellesarealene.
Det er ikke fastsatt forbud mot dyrehold i sameiet
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig.
Reguleringsbestemmelser:
-S-3873. Reguleringsplan. Borggata 7 m.fl. Vedtaksdato: 19.12.2001.
-S-4515. Endret reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for Borggata 7 m.fl. Vedtaksdato: 24.03.2010
-8784. Mindre vesentlig endring i reguleringsplan for Gunhilds gate m.fl., - gatetun. 8784 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser.
-S-195GO. Regulering av Østre bydel V, Oslo. Vedtaksdato: 28.04.1947.
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.
Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen.
Det foreligger pågående byggesak i Jens Bjelkes gate 59. Saken gjelder Ny vinterhage og godkjenning av allerede bygget gjerde.Saksnummer 202555910. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202555910
Det foreligger pågående byggesak i Jens Bjelkes gate 76 A. Saken gjelder Fasade- og bruksendring. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 202457182. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457182.
Det foreligger pågående byggesak i Sigurds gate 16 A. Saken gjelder bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel loft og fasadeendring. Rammetillatelse gitt. Saksnummer 202551492. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202551492
Det foreligger pågående byggesak i Sigurds gate 12 og 14. Saken gjelder bruksendring fra telesentral til boliger og fasadeendring. Venter på tilleggsdokumentasjon. Saksnummer 202311119. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202311119
Det foreligger pågående byggesak i Eiriks gate 11 B. Saken gjelder Bruksendring av stall i bakgård til bolig og fasadeendring. Venter på tilleggsdokumentasjon. Saksnummer 202554553. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202554553
Det foreligger pågående byggesak i Eiriks gate 11. Saken gjelder etablering av to loftsleiligheter. Rammetillatelse gitt. Saksnummer 202459185.https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202459185
Det foreligger pågående byggesak i Eiriks gate 7 A. Saken gjelder innsetting av takvinduer. Tillatelse gitt. Saksnummer 202201523. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202201523
Det foreligger pågående plansak i Åkebergveien 11. Saken gjelder nytt Oslo fengsel på Grønland. Planforslag til politisk behandling per 24.01.2025. Saksnr. 202305104. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202305104
For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn:
https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 54966, tgl. 13.08.2004 - Seksjonering
SNR: 2
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 508 / 80984
Dnr. 54965, tgl. 13.08.2004 - Erklæring/avtale
Forbud mot innhegning
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og
bygningsetaten.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 84938, tgl. 09.12.2005 - Resek/tilleggssek
RESEK/TILLEGGSSEK AV:
SNR: 2
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 508/80984
Formål/sameiebrøk for denne seksjon:
SNR: 141
Formål: Næring
Sameiebrøk: 19684/100668
Dnr. 84938, tgl. 09.12.2005 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Vaskemaskin og tørketrommel medfører ikke handelen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Eiendomsmeglerne sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Kontakt din megler og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Eiriks gate 18.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 231, bnr. 619, snr. 2 i Oslo.
Sameiebrøk: 127/20246.
Vårt oppdragsnummer er 202250124.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 40 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 14 900,00
Visninger/overtakelse: 5 000,00
Oppgjørshonorar: 7 950,00
Markedspakke: 21 900,00
Utleggsgebyr: 3 900,00
Kontroll hjemmel og heftelser: 1 800,00
Meglers vederlag er avtalt til ,
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Mikael Ufuk Gøkoglu / +47 91 11 02 51 / mu@eiendomsmeglerne.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Devikveien 11 B, 1394 NESBRU. Org. nr. 932862484.