Totalt bruksareal: 58,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Mikael Ufuk v/ Eiendomsmeglerne har gleden av å presentere denne moderne og innholdsrike selveierleilighet på flotte Torshov! Boligen har en attraktiv planløsning bestående av 2 bad, 2 kjøkken med hver sine soner. Boligen fremstår som lys med trivelig standard.
Leiligheten har en svært attraktiv beliggenhet på Torshov som grenser til Grunerløkka og Sinsen. Nærområdet har et bredt utvalg av alt fra dagligvare, treningssenter, offentlig transport, kino, restauranter og turmuligheter m.m.
Begge kjøkken er fra 2020
Varmepumpe med kjøling
Bad fra 2017 & 2019
IN-ordning
Populær beliggenhet
2 boder medfølger
Akonto fyring og varmtvann inkl.i felleskostnader
Solrik balkong med flott utsikt over Fagerheimen tennisklubb
Mulighet for leie av parkering i bakgård
Heis i bygget
Perfekt for utleie
Fagerheimgata 18 ligger sentralt på Torshov med nærhet til Sagene, Grünerløkka, Sinsen og Carl Berner. Her finner man et flott utvalg av butikker, spisesteder, kultur, turområder, treningssenter og grøntområder.
Grøntområdene byr på mange ulike aktiviteter ved alle årstider. Torshovparken blant annet er kjent for grilling, sommerlek og sosiale aktiviteter ved sommerstid. Ved vinterstid er det mulighet for aking og lek.
Nærliggende ligger det flere matvarebutikker med gode tilbud. De nærmeste butikkene er Coop extra, Rema 1000, bunnpris og Kiwi blant annet.
Leiligheten har nær tilgang til et godt utvalg offentlig kommunikasjon som buss, T.bane, buss og trikk. Dette gir enkel vei til hele Oslo
Eiendommen inneholder:
2.etasje: Entré, 2 Bad, 2 kjøkken, 2 stuer, Balkong.
I tillegg medfølger 2 boder: 1 i kjelleren og 1 på loftet.
Entré
Leiligheten har en romslig entré med plass til oppheng og oppbevaring. Det er god plass til skoskap eller garderobeløsning etter behov. Entréen fungerer som et sentralt knutepunkt med adkomst til begge soner.
Stuer
Boligen har to stuer – som begge har store vindusflater som slipper inn godt med naturlig dagslys. Her er det plass til både sofagruppe, spisebord og øvrig møblement. Takhøyden er målt til ca. 2,5 meter, noe som gir en luftig romfølelse.
Balkong
Balkong på ca. 6 m².
Kjøkken
Leiligheten har to kjøkken.
Bad
Leiligheten har to bad.
Badet i hoveddelen ble pusset opp i regi av sameiet i 2019 og har flislagte overflater, dusjhjørne med innfellbare glassdører, vegghengt toalett, servant med underskap og opplegg for vaskemaskin. Det er også installert elektriske varmekabler.
Badet i hybeldelen ble etablert i 2017, med overflater i microsement (pusset opp av nåværende eier i 2022). Det har dusjhjørne, vegghengt toalett, servant og opplegg for vaskemaskin. Elektriske varmekabler i gulv.
Boder
Leiligheten disponerer to boder – én i kjelleren og én på loftet. Dette gir gode lagringsmuligheter.
Se full oversikt over tilstandsgrad i vedlagt tilstandsrapport. I tilstandsrapporten fremkommer det mer og utfyllende informasjon om boligens tilstand, og det er viktig å sette seg grundig inn i tilstandsrapport og øvrige salgsinformasjon før kjøp.
2017
– Bad (venstre del ) etablert
Badet ble etablert av tidligere eier. Det ble benyttet fagfolk til VVS og elektro, mens øvrig arbeid ble gjort som egeninnsats. Dokumentasjon i form av bilder og tetthetsprøve foreligger.
2019
– Bad (høyre del ) pusset opp i regi av sameiet
Badet ble fullstendig rehabilitert etter våtromsnormen. Ferdigattest foreligger fra Plan- og bygningsetaten.
– Nye vann- og avløpsrør i hele bygget
Arbeidet ble gjennomført i regi av sameiet. Dette inkluderte både rør gjennom kjøkken og bad.
– Ny hovedtavle og ny inntakskabel for strøm med økt kapasitet
Utført i regi av sameiet, som en del av teknisk oppgradering av bygget.
2020
– Begge kjøkken fra 2020
2022
– Oppgradering av bad i hybeldel
Overflatene på badet i venstre del ble pusset opp av nåværende eier. Det ble lagt mikrosement over eksisterende fliser. Arbeidet er dokumentert med bilder og beskrivelser.
2023–2024
– Fasaderehabilitering inkl. etterisolering og balkongrehabilitering
Utført i regi av sameiet. Alle fasader er etterisolert og pusset med nytt StoTerm-pussystem. Balkongdekke og detaljer er fornyet. Utførelse og teknisk dokumentasjon foreligger fra Oslo Murmesterbedrift AS.
I tillegg har sameiet har gjennomført følgende rehabiliteringsarbeider de senere år:
2019: Alle bad er rehabilitert i regi av sameiet i henhold til Byggebransjens våtromsnorm.
2019: Nye vann- og avløpsrør i hele bygningen.
2019: Ny inntakskabel med økt kapasitet på el-anlegget samt ny hovedtavle for strøm.
2018: Etablering av jordvarmeanlegg.
2018: Ny digital oppslagstavle.
2016: Alle avtrekkskanaler renset i det mekaniske luftbehandlingsanlegget.
2010: Nytt brannvarslingsanlegg og nye branndører i fellesarealer.
2007: Rehabilitering og tilleggsisolering av fasader.
2007: Ny taktekking (båndtekket).
Ca. 2000: Byttet alle vinduer til støyisolerte i fasade mot Fagerheimgata.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Eiendomsmeglerne-plakat ved fellesvisning.
Sameiet har parkeringsplasser i bakgården. Parkering skjer kun etter avtale med styret, og plasser tildeles fortløpende etter venteliste og følgende prioritet:
1.Seksjonseiere som selv bor i eiendommen og har bil i daglig bruk
2.Seksjonseiere fremfor leietakere
3.Leietakere fremfor eksterne interessenter
Det er ikke fast plass tilknyttet denne seksjonen, og parkeringsplass følger ikke med ved salg. Leieprisen er for tiden kr 600 per måned.
Per 15. juli 2025 er alle plasser utleid, og det er ingen på venteliste.
Kjøpere oppfordres til å kontakte styret eller forretningsfører for oppdatert status og eventuell søknad om plass.
Sameiet har vaskeri som bestilles gjennom styret.
Boligselskapet har vedtatt en ordning for innfrielse av andel fellesgjeld knyttet til lån , og det er signert en administrasjonsavtale mellom Boligselskapet og forretningsfører Enqvist Boligforvaltning AS.
Eier må selv melde fra til forretningsfører om man ønsker å innfri. Frist for å gi melding om dette er hhv. 1. mai og 1.november. Ved innfrielse vil det påløpe ett gebyr som betales av eier og tilfaller forretningsfører
Ved innfrielse av andel fellesgjeld reduseres felleskostnader med ca. 4 476,00 per måned.
Flyttegebyr til sameiet kr 1 000,-.
I dag har sameie fiber fra NextGenTel.
Det foreligger godkjente byggetegninger datert mai 1957 og det er avvik fra disse, blant annet er vegg mellom kjøkken og stue er fjernet og soverom er omgjort til hybel med eget bad og kjøkken.
For ordens skyld presiseres det at boligen kun selges som 1 boenhet og 1 seksjon.
Det presiseres videre at hele eller deler av boligen kan leies ut etter ønske.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Opplysninger om selger og salgsobjekt
Har du selv bodd i boligen?
Svar: Ja.
Når og hvor lenge har eieren bodd i boligen? Hvis det er lengre perioder eieren ikke har bodd i boligen er det fint om du oppgir dette. Her kan du også oppgi annen relevant informasjon om eierskapet.
Svar: Jeg har bodd i boligen, og leid ut av og til på airbnb.
Våtrom
Er det utført arbeid på bad, vaskerom eller toalettrom?
Svar: Ja.
Navn på arbeid: Nytt arbeid.
Årstall: 2021
Hvordan ble arbeidet utført? Ufaglært.
Fortell kort hva som ble gjort: Lagt på rettemasse (skjeve fliser da jeg overtok) og mikrosement. Var kun kosmetisk oppå infrastruktur. Membran, rør og elektrisk er ikke rørt.
Tak, yttervegg og fasade
I din leilighet, er det utført arbeid på tak, yttervegg, vindu eller annen fasade?
Svar: Ja.
Navn på arbeid: Nytt arbeid.
Årstall: 2024
Hvordan ble arbeidet utført?: Faglært.
Fortell kort hva som ble gjort av faglærte: Rehabilitering av hele boligfasaden ble gjort i regi av sameiet. Ny isolasjon, balkongdekke, mur og maling.
Hvilket firma utførte jobben?: I regi av sameiet.
Har du dokumentasjon på arbeidet?: Ja.
Kjeller
Har sameiet eller borettslaget hatt problemer med fukt, vann eller oversvømmelse i kjeller eller underetasje?
Svar: Ja. Jeg tror det er en som har lurt på fukt i sin leilighet i 1. Etasje. Påvirker ikke direkte leiligheten min. Tror det var et rør ute som var lekk, og som sameiet har en pågående sak på. Tror det er en mindre reparasjon som ikke har noe å si for min leilighet. Min leilighet er i 2. Etasje (norsk 3. Etasje da 1. Etasje i blokka regnes som 0.etasje).
Andre opplysninger
Har du andre opplysninger om boligen eller eiendommen utover det du har svart?
Svar: Ja. Det går an å leie ut en del av leiligheten, men har ikke egen inngang. Felles inngang. Tidligere eier etablerte et hybelkjøkken og et bad som gjør det mulig å leie ut. Felles gang, men dør inn fra gangen, så trenger ikke gå gjennom hoveddelen. Jeg tror det er en eier av en leilighet i 1. Etasje som lurer på fukt, men det er ikke noe jeg har mer kjennskap til. Har ikke hørt om andre. Rehabilitering av fasaden ble gjort pga feil isolasjon som ble gjort i 2006, og det ble oppdaget tilfeldig da det ble fukt fra veranda i 5.et. Da dette ble oppdaget så tok styreleder affære og det ble en fullstendig rehabilitering og utbedring av fasade med lovlig isolasjon og nye nedløpsrør, balkongdekke etc. Styret har all dokumentasjon på arbeidet som ble fullført i 2024. Det er også installert ny heis i bygget og reparert vifte og temperatursensor i sjakten. Det er bergvarme og sentralfyr.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2:
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger.
Innvendig > Overflater.
Innvendig > Innvendige dører.
Tekniske installasjoner > Vannledninger.
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg.
Våtrom > Leilighet 2. Etasje > BAD 1 HØYRE >Overflater vegger og himling.
Våtrom > Leilighet 2. Etasje > BAD 1 HØYRE >Ventilasjon.
Våtrom > Leilighet 2. Etasje > BAD 2 VENSTRE > Overflater vegger og himling.
Våtrom > Leilighet 2. Etasje > BAD 2 VENSTRE > Overflater Gulv.
Våtrom > Leilighet 2. Etasje > BAD 2 VENSTRE > Ventilasjon.
Kjøkken > Leilighet 2. Etasje > Stue/kjøkken 1 hybel > Avtrekk.
Kjøkken > Leilighet 2. Etasje > Stue/kjøkken 2 hoveddel > Avtrekk.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Byggemåte er opplyst av bygningsakkyndig iht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
1039,00 kvm.
Ferdigattest datert 06.01.2020. Ferdigattest gjelder for rehabilitering av våtrom.
Ferdigattest datert 22.03.1996. Ferdigattest gjelder for Bruksendring fra næring til bolig
Approbasjonsdokument datert 19.07.1995. Approbasjonsdokument gjelder for Bruksendring fra næring til bolig
Approbasjonsdokument datert 07.10.1958. Approbasjonsdokument gjelder for ventilasjonsanlegg
Ekspedisjonsdokument datert 12.06.1957. Ekspedisjonsdokument gjelder for boligblokk med garasje
Pipeattest datert 12.06.1957. Ferdigattest gjelder for kontrollering av piper.
Det foreligger ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendige rom (hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven. Ethvert salg eller bortleie av seksjoner skal meldes skriftlig til sameiets forretningsfører med opplysning om hvem som er ny eier/leietaker.
Boligen er oppvarmet fra felles sentral via radiatorer på vegg.
Energikarakter: F - Grønn
Prisantydning kr 4 850 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
139 450,00,- (Dokumentavgift)
260,00,- (Pantattest kjøper)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
5 663 753,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 8 928,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Vaktmester, Akonto fyring og varmtvann, internett, kommunale utgifter, felles forsikring, betjening av andel fellesgjeld, kommunale avgifter, strøm fellesareal m.m.
Ved innfrielse av andel fellesgjeld reduseres felleskostnader med ca. 4 476,00 per måned.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 653 053,- pr. 31.12.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
14 059 430,- pr.
09.07.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 23 815,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 9666.01.60431
Lånegiver: Boligbanken
Rentesats pr. 09.07.2025: 6,59% p.a.
Saldo pr. 09.07.2025: 14 059 430,-
Andel av saldo: 653 053,-
Lånet innfris 2053.
Dette er et administrativt IN-lån hvor seksjonseiere kan innfri sin andel etter avtale. Dersom man ønsker å innfri seksjonens andel, må forretningsfører ha beskjed innen 30.11. Det tilkommer et gebyr etter gitte satser ved innfrielse.
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 1 461 323,00.
Sekundær formuesverdi kr. 5 845 291,00.
Gjeldende for ligningsåret 2024.
Boligsameiet Fagerheimgaten 18, Orgnr: 934 555 163
Forretningsfører: Enqvist Boligforvaltning AS
Sameiet består av 47 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 70/2520
Det kreves ikke styregodkjenning av nye eiere.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring ASA med polisenr. 78861306.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 3 266 215,-
Driftskostnader kr. 1 768 010,-
Årsresultat kr. 457 380,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 851 134,- per 31.12.24.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 146 583,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
-2023–2024: Omfattende fasaderehabilitering og balkongrehabilitering. Alle byggets fasader ble etterisolert og pusset med nytt StoTherm Vario-system. I tillegg ble alle balkonger rehabilitert med nye dekker, beslag, rekkverk og tekniske detaljer. Arbeidet er utført av profesjonelle håndverksfirmaer i regi av sameiet.
-2021: Oppgradert sykkelparkering
-2021: Trappeoppganger malt
-2019: Rehabilitering av alle bad i regi av sameiet, i henhold til Byggebransjens våtromsnorm (BVN)
-2019: Utskifting av vann- og avløpsrør i hele bygningen
-2019: Ny inntakskabel med økt kapasitet på el-anlegget samt installasjon av ny hovedtavle
-2018: Etablering av jordvarmeanlegg for oppvarming
-2018: Installering av digital oppslagstavle i fellesarealer
-2016: Rens av alle avtrekkskanaler i det mekaniske ventilasjonsanlegget
-2010: Nytt brannvarslingsanlegg og utskifting av branndører i fellesarealer
-2007: Rehabilitering og tilleggsisolering av fasader
-2007: Ny taktekking (båndtekket)
-Ca. 2000: Utskifting av alle vinduer til støyisolerte vinduer i fasade mot Fagerheimgata
Per juli 2025 foreligger det ingen vedtatte eller planlagte større vedlikeholdsprosjekter.
Det er tillatt å ha mindre innendørs husdyr. Hundehold er tillatt etter søknad til styret på sameiets skjema, så lenge dyret ikke er til sjenanse for andre beboere. Hunden må alltid føres i bånd innendørs og utendørs på sameiets eiendom. Dersom dyret gjør fra seg/skitner til inne eller ute på sameiets eiendom, må eier alltid rydde opp/ tørke opp umiddelbart.
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Byggesaker i nærområdet:
Saksnr. 202201217 - Fagerheimgata 20 A-B - Riving av deler av skorsteiner.
Oppdatert og offentlig informasjon om byggesaker, planer og tiltak i området finner du på Oslo kommunes selvbetjeningstjeneste: innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 515749, tgl. 30.12.1983 - Pantsettelseserklæring
Beløp: 10 000
Panthaver: SAMEIET
Orgnr: 1 116 715
Dnr. 515749, tgl. 30.12.1983 - Seksjonering
SNR: 13
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 70 / 2520
Dnr. 912890, tgl. 28.08.1929 - Best om garasje/parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 415597, tgl. 09.11.1957 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 408466, tgl. 04.06.1958 - Erklæring/avtale
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 521221, tgl. 19.12.1960 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 507736, tgl. 03.05.1966 - Bruksrett
Rettighetshaver Sivilforsvaret
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Eiendomsmeglerne sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Kontakt din megler og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Fagerheimgata 18.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 225, bnr. 82, snr. 13 i Oslo.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 202250080.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 45 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 14 900,00
Visninger/overtakelse: 7 500,00
Oppgjørshonorar: 7 950,00
Markedspakke: 21 900,00
Utleggsgebyr: 3 900,00
Meglers vederlag er avtalt til kr 124 431,
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Mikael Ufuk Gøkoglu / +47 91 11 02 51 / mu@eiendomsmeglerne.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Devikveien 11 B, 1394 NESBRU. Org. nr. 932862484.