Eiendomsmegler MNEF / Salgsleder / Fagansvarlig
+47 913 72 835per@eiendomsmeglerne.noTotalt bruksareal: 75,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Maria Dehlis vei 55A!
Presentert av Per Henrik Rolfsen i Eiendomsmeglerne.
En lys og romslig 2-roms leilighet med sentral beliggenhet på Haugenstua. Her bor man i et fredelig og veletablert borettslag med nærhet til både kollektivtransport, barnehager, skoler, handel og grønne rekreasjonsområder. Leiligheten ligger i byggets 5. etasje og har en velfungerende planløsning bestående av entré, stue, kjøkken, bad og 1 soverom. Med utgang fra stuen har man tilgang til en vestvendt innglasset balkong på 13m2 med gode solforhold og skjermet utsyn mot trivelig gårdstun. I tillegg disponerer leiligheten en intern bod og en ekstern bod i kjelleren på 4m2 med praktiske oppbevaringsmuligheter.
Ta kontakt for visning.
Leiligheten ligger i Maria Dehlis vei 55A som er et sentralt og populært nabolag på Haugenstua. Området anses som meget attraktivt og familievennlig, med kort vei til både barnehager, skoler, idrettsanlegg, handel og flotte grøntområder. I tillegg finner man et godt utvalg av kollektivtransport i nærheten, noe som gjør dette området til meget praktisk og ideelt for alle. Her finner man alt man trenger i hverdagen like utenfor døren, og her har man en god balanse mellom bylivet og tilbaketrukne omgivelser.
Kollektivtilbudet i området er svært godt og består primært av buss (Linje 5N, 65, 67, 345) og jernbane. Den nærmeste bussholdeplassen fra eiendommen er ´´Haugenstua torg´´ som ligger kun 500 meter unna. Her ifra går det flere ulike busslinjer, noe som gjør det enkelt å pendle til nærliggende steder. I tillegg er det kun 1 minutt spasertur til Haugenstua stasjon hvor man har tilgang til jernbane linje L1 som stopper innom ulike steder som f.eks. Oslo sentrum, Grorud og Lørenskog. Dette åpner opp for flere reiseruter og reisevalg. Det går også direktebuss til Oslo lufthavn på 26 minutter fra bussholdeplassen ´´Smedstua´´som ligger 10 minutters spasertur unna eiendommen.
Haugenstua er kjent for sin gode tilgjengelighet med et rikt servisetilbud og flere fasiliteter like i området. Furuset senter ligger 7 minutters kjøretur unna og her finner man alt man trenger i hverdagen og mer. Handelssenteret har over 34 ulike butikker og fasiliteter innenfor kategoriene mote, elektronikk, dagligvarer, interiør, kosthold, frisør og mangt mer. På senteret er det også noen kafeer, og trivelige restauranter. I tillegg ligger Kiwi Haugenstua (PostNord) og Rema 1000 Haugenstua (post i butikk) cirka 6-7 minutters spasertur unna.
I nærheten er det også flere trivelige parker og grøntområder, som byr på enkel tilgang til avslapning og rekreasjon. Den mest populære parken i nærområdet er Rommensletta skulpturpark som er pent opparbeidet med kunstutstilling, grønne plener, sittegrupper og lekeapparater for barna. Her er det perfekt å gå søndagsturen, ha en trivelig piknik eller ta med barna ut for lek og moro. Parken har også gode muligheter for utendørs aktiviteter som jogging, sykling og ballspill. I tillegg er det bare en kort kjøretur til Oslomarka, noe som gjør dette området til meget behagelig og ideelt for både nyetablerende, barnefamilier og eldre.
Eiendommen inneholder:
5.etg: entré, stue, kjøkken, bad, 1 soverom
Fra stuen har man tilgang til en vestvendt innglasset balkong på 13m2. I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på 4m2 i tillegg til en intern bod ved entréen.
Entré/bod
En lys og fin entré med god plass til knagger og garderobeskap for oppbevaring av yttertøy og sko. Downlights i taket som gir rommet god fordeling av lys. Det medfølger også to praktiske og romslige bod både internt i boligen, samt eksternt i kjelleren på 4m2.
Stue
Lekker stue med et stilrent og moderne utseende. I stuen er det store vindusflater som strekker seg fra gulvet til taket, noe som gir rommet et unikt og delikat preg.Takhøyde i stuen er målt til 2,40m. Fra stuen er det tilgang til en vestvendt innglasset balkong på 13m2 som har god plass til sittegruppe, beplantning og grill for de som ønsker det. Fra balkongen har man pen og skjermet utsikt mot gårdstun.
Kjøkken
Et eldre kjøkken fra ukjent årstall med delvis åpen stue/kjøkkenløsning. Kjøkkenet er innredet med glatte fronter og laminert benkeplate. Mellom overskap og benkeplate er det flislagte flater, overskapsbelysning og stikkontakter. Kjøkkenet er innredet med integrerte hvitevarer som vegghengt ventilator over kokesone.
Bad
Et eldre baderom fra ukjent årstall med flislagte flater på gulv og vegger. Badet er innredet med gulvstående toalett, servant, speil, overskap med belysning, stikkontakter på veggen over servant og opplegg for vaskemaskin.
Soverom
Leiligheten har 1 soverom av god størrelse som har plass til seng, nattbord og tilhørende garderobeskap. På soverommet er det store vindusflater som slipper mye naturlig lys inn. Vinduet på soverommet byr på et hyggelig og skjermet utsyn.
Se full oversikt over tilstandsgrader i vedlagt tilstandsrapport. I tilstandsrapporten fremkommer det mer og utfyllende informasjon om boligens tilstand, og det er viktig å sette seg grundig inn i tilstandsrapport og øvrige salgsinformasjon før kjøp.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Eiendomsmeglerne-skilt i forbindelse med fellesvisninger.
Andelen disponerer ikke egen parkeringsplass.
Selger leier i dag parkering gjennom borettslaget, dette koster kr. 200,- pr. mnd. og faktureres ved siden av felleskostnadene.
Borettslaget har P-plasser og garasjeplasser. Parkeringsplassen langs veien mot jernbanelinjen er gjesteparkering, og her kan ikke beboerne parkere. Parkeringsplassen ved MD 47 er delvis utleieplasser for andelseiere. Kontroll av gjesteparkeringsplassene utføres av P-Service. Borettslaget eier åtte parkeringsplasser på gjesteparkering ved siden av fotballbanen mellom Nedre Haugen og Øvre Haugen borettslag. Andelseiere som ønsker å leie p-plass bes kontakte styret, styret@nhbl.no.
Det finnes åtte ladeplasser for el-biler på nedre del av parkeringsplassen ved MD 47. Disse ladeplassene kan brukes av alle i borettslaget, samt gjester. Beboere i borettslaget kan få rabattbrikke for bruk av ladestasjonen ved å kontakte styret. For tiden er rabatten 40 %. Lading betales med kort. I garasjen er det tilrettelagt for kjøp av ladestasjon.
Der er sykkel- og barnevognsparkering i høyblokkene ved siden av inngangspartiene. I lavblokkene er sykkelparkeringen i første underetasje. En kan trille syklene inn og ut av sykkelrommet i underetasjen ved å bruke inngangsdøren på gavlveggen (kortsiden). I lavblokkene er det barnevognsparkering ved siden av inngangsdøren (gammelt søppelrom).
For øvrig gjelder gateparkering etter områdets bestemmelser.
Følgende hvitevarer medfølger i handelen:
Resterende frittstående hvitvarer vil IKKE følge med handelen.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
-Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun faglært. Gjennom borettslag i 2022.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2:
Kjøkken > Vannrør
Begrunnelse: Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanninstallasjoner.
Kjøkken > Overflater vegger
Begrunnelse: Veggoverflater bærer stedvis preg av alder/slitasje.
Kjøkken > Overflater himling
Begrunnelse: Stedvis observert riss/sprekker samt avflassing av maling.
Kjøkken > Overflater gulv
Begrunnelse: Gulvflate bærer preg av alder/slitasje.
Kjøkken > Innredning
Begrunnelse: Kjøkkeninnredningen bærer preg av alder/slitasje.
Øvrige rom > Ventilasjon
Begrunnelse: Overstrømning og luftmengdeutskifting vurderes med fordel å kunne vært bedre.
Øvrige rom > Overflater vegger
Begrunnelse: Veggoverflater bærer stedvis preg av alder/bruksslitasje.
Øvrige rom > Overflater gulv
Begrunnelse: Gulvflater bærer stedvis preg av alder/bruksslitasje.
Øvrige rom > Innerdører
Begrunnelse: Innerdører, dørkarmer og terskler bærer stedvis preg av bruksslitasje.
Etasjeskiller > Skjevhetsmåling
Begrunnelse: Det er målt noe skjevheter i leiligheten. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er målt til ca 16 mm i stue.
Tekniske anlegg, VVS-anlegg > Vannrør
Begrunnelse: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
Tekniske anlegg, VVS-anlegg > Hovedstoppekran
Begrunnelse: Stoppekran er av eldre type. Begrenset/usikker restlevetid.
Elektrisk anlegg > Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
Begrunnelse: Det er ikke fremlagt dokumentasjon på de deler av det elektriske anlegget som er montert før 1999. Det vurderes at det med høy sannsynlighet er utført arbeider på det elektriske anlegget etter 1999, som ikke er dokumentert med samsvarserklæring (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600).
Dører og vinduer > Vinduer
Begrunnelse: Vinduer fra 1994 bærer preg av alder/slitasje og har behov for oppgraderinger. Vinduer fra 2005 er av eldre dato, og det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato.
Dører og vinduer > Dører
Begrunnelse: Entredør og balkongdør er av eldre dato med noe alderspreg/bruksslitasje.
TG 3:
Badrom > Helhetsvurdering
Begrunnelse: Det er ikke mulig å verifisere om slukmansjett og klemring er benyttet eller om monteringen er korrekt. Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til sluk er på tilfeldig sted målt til ca. 12 mm. Vannrør av kobber samt sluk og skjulte avløpsrør er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. Gulv, vegger, himlingsflate og sanitærutstyr bærer preg av alder/slitasje. Våtrommet har kun naturlig ventilasjon. Sjablongmessig prisanslag: over 300 000kr.
TG IU:
Tekniske anlegg, VVS-anlegg > Stakeluke
Begrunnelse: Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Byggemåte er opplyst av bygningsakkyndig iht. vedlagt tilstandsrapport. Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert ..
Bygning:
Boligbygg over 8.etasjer samt U.etasje og kjeller. Gulv mot grunn av betong. Grunnmur, bærende konstruksjoner og skillende dekker i hovedsak av betong med utfyllende bindingsverk av trekonstruksjoner. Fasader utført i teglstein samt liggende trekledning.
Tak:
Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med papp/membran(ikke besiktiget).
Vinduer:
Vinduer med karmer av tre og tre-lags glass fra 1994.
Dører:
Leiligheten har glatt entrédør av tre fra byggår med kikkhull, brannklasse B30. Balkongdør og vinduer med karmer av tre og to-lags glass fra 2005.
VVS-installasjoner:
Vannrør av typen kobber, forkrommede rør samt plast. Hovedstoppekraner for vann plassert på bad. Synlige avløpsrør av plast. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann for bygningen. Sikringsskap med skrusikringer plassert i felles gang. Leiligheten har åpent/skjult elektrisk anlegg.
Luftbehandling:
Naturlig ventilasjon.
Elkraft:
Boligen har elektrisk oppvarming med panelovner og varmekabler på badrom.
Denne tomten er eiet.
28358,00 kvm.
Ekspidisjonsdokument datert 30.10.1973 for boligblokk.
Ekspidisjonsdokument datert 30.04.1975 for ventilasjonsanlegg.
Ferdigattest datert 26.02.2016 for innglassing av balkonger.
Ferdigattest datert 15.06.2017 for utskiftning av alle innvendige kaldt- og varmtvannsledninger fra innvendig hovedstoppekran i stengeventil i hver enkelt leilighet.
Ferdigattest datert 29.05.2019 for bruksendring fra fellesareal til bolig og fasadeendring.
Ferdigattest datert 28.08.2030 for rehabilitering av balkongdekker, utskifting av rekkverk og innglassing av balkonger.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen har elektrisk oppvarming med panelovner og varmekabler på badrom.
Energikarakter: E - Rød
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 150 000,-
Andel fellesgjeld kr 419 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
260,00,- (Pantattest kjøper)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 580 300,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 419 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 686,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
VV, kabel-tv, bredbånd, felles bygningsforsikring, vaktmestertjenester, kommunale avgifter
Selger leier i dag parkering gjennom borettslaget, dette koster kr. 200,- pr. mnd. og faktureres i tillegg til overnevnte beløp på felleskost.
Styret opplyser per e-post at det ikke er planlagt en økning i felleskostnadene i nærmeste fremtid.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 419 000,- pr. 23.04.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
146 169 955,- pr.
.
Andel fellesformue utgjør kr. 12 772,- pr. 24.04.2025.
Lånenummer: OBOS01-98207985198
Lånegiver: OBOS
Annuitetslån, 12 terminer pr. år.
Rentesats pr. 24.04.2025: 5,28% p.a.
Type rente: flytende
Saldo pr. 24.04.2025: 56.373.560,-
Andel av saldo: 161.294,-
Kapitalkostnader: 971,-
Restløpetid: 25 år
Lånenummer: OBOS02-98207985201
Lånegiver: OBOS
Annuitetslån, 12 terminer pr. år.
Rentesats pr. 24.04.2025: 5,28% p.a.
Type rente: flytende
Saldo pr. 24.04.2025: 8.190.483,-
Andel av saldo: 23.439,-
Kapitalkostnader: 141,-
Restløpetid: 25 år 2 mnd
Lånenummer: OBOS04-98208247131
Lånegiver: OBOS
Annuitetslån, 12 terminer pr. år.
Rentesats pr. 24.04.2025: 5,28% p.a.
Type rente: flytende
Saldo pr. 24.04.2025: 81.605.912,-
Andel av saldo: 233.457,-
Kapitalkostnader: 1.367,-
Restløpetid: 26 år 6 mnd
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr ikke borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning).
Primær formuesverdi kr. 1 095 330,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 381 321,00.
Gjeldende for ligningsåret 2024.
NEDRE HAUGEN BORETTSLAG, Orgnr: 951 554 588
Forretningsfører: ÅKERHOLMEN BOLIGSAMEIE .
Borettslaget består av 261 borettslagsandeler med felles tomteareal. Fellesarealer opparbeidet med asfalterte adkomstveier/internveier, gressplen, sittegrupper, lekeplass, trær og diverse beplantning.
Styret består av 8 medlemmer derav alle er kvinner. Styret har kontor i Maria Dehlis vei 59.
Det foreligger vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har 20 dagers forkjøpsrett. Denne boligen er utlyst parallelt og fristen for å melde sin interesse om forkjøp til forretningsfører går ut 12.05.2025.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag. Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenr. 87276469.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 20 321 106,-
Driftskostnader kr. 34 311 242,-
Årsresultat kr. -19 989 594,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Gjennomførte vedlikeholdsarbeider de siste ti årene:
-Forprosjekt rørrehabilitering i borettslaget i 2015
-Byttet tre overvåkningskameraer i garasjen til kamera med høyere oppløsning i 2015
-Termofotografert 7 leiligheter for å finne luftlekkasjer i yttervegger i 2016
-Skiftet alle stigeledninger, sirkulasjonsrør og vannrør (kaldtog varmtvann) fram til første stoppekran i leilighetene i 2016
-Utbedring av skader som følge av fukt på gavlveggen i MD 47 i 2017
-Røykvarslerne i alle leiligheter ble byttet i 2018
-Etablering av 8 ladestasjoner for elbiler ute på parkeringsplassen i 2018
-Utskiftning og maling av panel på fronten av lavblokkene samt gavlveggene i 2018
-Kanalene til ventilasjonsanlegget og avtrekksventilene i alle leiligheter ble renset i 2018
-Bytte av varmtvannsbereder med varmepumpe i MD 45 i 2018
-Tre lokaler, tidligere utleieleiligheter og vaskeri, i MD 45 og MD 55, ble ombygget og pusset opp til tre nye andelsleiligheter som ble solgt i 2019
-Tilrettelagt for etablering av ladestasjoner i garasjen i 2019
-Varmtvannsberederen i MD 55 ble byttet og varmepumpen i MD 55 ble byttet i 2019
.Montert blindsonespeil ved innkjøringen til garasjeplan 1 i 2020
-Utbedring av drenering av gavlveggene på lavblokkene i 2020
-Gamle lekeapparater ble fjernet og ny lekeplass etablert i tunet i 2020
-Lysarmaturene i alle oppganger ble byttet til ledlysarmatur med lysstyring og bevegelsessensor i 2020
-Porttelefoner (callinganlegg) og ringetablåer ble byttet i alle leiligheter i 2020
-På grunn av stor stein i avløpsrøret fra MD 45, som førte til tilbakeslag av avløpsvann, måtte avløpsrør byttes. Det viste seg at også kummen måtte byttes Montert ledelys og nødlys i alle oppganger i 2020
-Nytt tak på lysthus og skiftet platting og gjerde rundt lekeplass i 2021
-Byttet postkassene i alle lavblokker i 2021
-Ryddet opp i sykkelrommene i høyblokkene og montert 2- etasjes sykkelstativ for å bedre kapasiteten i 2021
-Kjølerom i lavblokker er gjort om til sykkelrom i 2021
-Byttet 2 branndører i MD 59 inn til garasjen og byttet 4 branndører i høyblokker i fellesareal i 2021
-Flislagt gulv i underetasjer på grunn av fuktskade i oppganger i MD 57, 59, 51A og 49B i 2021
-Byttet takslukene på lavblokkene i 2021
-Enkel drenering/fuktsperre på alle blokkene utenom inne i hagene på bakkeplan i 2021
-Bytte av varmtvannsbereder med varmepumpe i MD 51 i 2022
-Bytte av varmeovner i inngangspartier i høyblokkene, bytte av lås- og nøkkelsystem på garasjedørene, bytte av nøkkelsystem for garasjeportåpnerne og bytte av betalingssystem for elbilladestasjoner ute og bommen inn til borettslaget i 2022
-Oppgradering av overvåkingskamera i garasjen i 2022
-Betong- og balkongrehabilitering i 2021-2023
-Oppgradering av alarmsystemet i heisene i 2022
-Nye treterrasser for leiligheter på bakkeplan i 2023
-Plantet hekk rundt leilighetshager i 2023
-Etablert mur foran sørfasade til MD 51 i 2023
-Nytt gjerde rundt lekeplassen i tunet, justering av trasé og oppgradering av gangvei mellom MD 51 og MD 53 og etablering av to buskfelt mellom MD 51 og 53 i 2023
-Senket kummer og Endret terrenget langs nordveggen til MD 45 og terrenget under bakketerrasser i 2023
-Bytte av varmtvannsbereder med tilhørende varmepumpe og kanalrens (ventilasjon) i 2023
-Bytte av lås- og nøkkelsystem på hovedinngangsdører og dører i fellesareal i alle blokker i 2023
-Spyling av stammer og bunnledninger i 2023
-Montering av sirkuleringsvifter i garasjen i 2023
-Bytte av innvendig nedløpsrør fra tak i 2024
Kommende vedlikeholdsarbeider:
-Bytte av taknedløp
-Bytte av varmtvannsbereder med tilhørende varmepumpe i MD 47
-Installere nye elektriske stigeledninger med større tverrsnitt frem til de enkelte leilighetenes sikringsskap
Styret opplyser per e-post at det nå arbeides med å skaffe oversikt på kostnader for bytte av taknedløp. Taknedløpet må skiftes på grunn av vannlekkasjer som har komt inn i noen av leilighetene.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Det må søkes styret.
På borettslagets eiendom er det båndtvang hele året. Beboere kan etter innvilget søknad få anledning til å holde kjæledyr i husstanden under forutsetning av at det foreligger særskilt erklæring om dyrehold, undertegnet av andelseier og dyreeier. Ved undertegning bekrefter de at de har gjort seg kjent med og godtar å følge dyreholdsreglene for borettslaget Beboere som har kjæledyr på det tidspunkt disse reglene innføres, må også undertegne dyreholdserklæring, og plikter å følge gjeldende regler. Dyreholdserklæringen er å anse som en del av leiekontrakten.
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg, industri med tilhørende anlegg, forretning/kontor/industri, offentlig bygning med tilhørende anlegg, felles garaseanlegg, offentlig kjørebane/veigrunn, felles gangareal, område avsatt til jernbaneformål og friområde/park iht. reguleringsplan (ID: 141380) datert 06.11.2002.
Eiendommen ligger i område for eksisterende bebyggelse og anlegg, fremtidig bebyggelse og anlegg, eksisterende bane og eksisterende grønnstruktur iht. kommuneplan for Oslo Kommune 2015-2030.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Pågående plansaker i området
202452062 - Reguleringssak - Videreutvikling barnehage - Bestilling av oppstartsmøte - Ole Brumm Barnehage
Oppstartsmøte er bestilt. Hensikten med planen er å videreutvikle den eksisterende barnehagen i området. Forslagsstiller bak planen er Oslobygg KF. Arbeidet er i startfasen og er foreløpig kun en ide.
202102096 - Reguleringssak - Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (småhusplanen)
Saken er igangsatt og det er lagt frem forslag til revidert reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (S-4220).
201510912 - Reguleringssak - Grorud stasjon - Planprogram med VPOR
Saken er mottatt og er under diskusjon. Plan- og bygningsetaten skal lage et planprogram med «veiledende plan for offentlige rom (VPOR)» for områdene rundt Grorud stasjon. Grorud stasjon er i kommuneplanen vist som knutepunkt egnet for bymessig fortetting med blandet arealbruk. Planarbeidet skal tilrettelegge for utvikling av boliger, handel, næring, torg, parker og mulig gjenåpning av Alna-elva. Det skal også sikres gode løsninger for gående, syklende og kollektivreisende.
202450715 - Reguleringssak - Nedre Rommen 13 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger
Det er bestilt oppstartsmøte. Hensikten med planen er videreutvikling av nye boliger.
202218562 - Reguleringssak - Nedre Rommen 9 -11 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger og barnehage
Det er bestilt oppstartsmøte. Hensikten med planen er videreutvikling av nye boliger og barnehage.
201605618 - Reguleringssak - Planprogram for Grorud sentrum
Saken er under offentlig høring.
202106632 - Reguleringssak - Trondheimsveien 529 - utarbeidelse av planforslag
Det er bestilt oppstartsmøte. GL Utvikling AS foreslår å omregulere Trondheimsveien 529, Grorud Leir fra bebyggelse og anlegg, bolig til bolig, barnehage og gate/vei. Hensikten med reguleringsarbeidet er å legge til rette for boligformål med barnehage, grønnstruktur, og gate/vei. Forslaget til omregulering skal konsekvensutredes for kulturminner, hensynssone (elveflom) H320_2 samt naturmangfold.
Pågående byggesaker i området
202454845 - Byggesak - Garver Ytteborgs vei 83 - Etablering av anleggsvei til perrong - Haugenstua stasjon
Plan- og bygningsetaten har godkjent søknaden om midlertid anleggsvei mottatt 12.04.2024.
202208718 - Byggesak - Ole Brumms vei 5 - Utskifting av vinduer og påbygg med tak over eksisterende balkonger
Det foreligger rammetillatelse. Søknaden innebærer utskifting av eksisterende vinduer og påbygging av tak over eksisterende balkonger i Ole Brumms vei 5, bydel Stovner. Taket over balkongene på fasade vest er allerede utført.
202002483 - Byggesak - Linjeveien 8 A - Tilbygg og påbygg enebolig
Det foreligger rammetilatelse og igangsettingstillatelse for tilbygg og påbygg på eksisterende enebolig. Det opprettes ingen nye boenheter.
201913036 - Byggesak - Linjeveien 6 A - Tilbygg på enebolig og ombygging av garasje
Det foreligger tillatelse til tiltak om oppføring av tilbygg til eksisterende enebolig, samt ombygging av eksisterende garasje.
201304421 - Byggesak - Haugenstuveien 31 B - Påbygg bolig
Det foreligger tillatelse til tiltak om oppføring av tilbygg på 37 kvm BYA. Tiltaket plasseres på boligens nord-vestlige fasade, og utføres med saltak og trapanel.
202450408 - Byggesak - Hesjeveien 1A - Bruksendring og fasadeendring
Det foreligger igangsettingstillatelse for bruksendring og fasadeendring.
202454929 - Byggesak - Maria Dehlis vei 15-37 - Fasaderehabilitering av garasjeanlegg og installasjon av brannalarm
Det foreligger tillatelse til tiltak om fasaderehabilitering og installasjon av brannalarm av garasjeanlegg.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 14492, tgl. 04.07.1978 - Obligasjon
Beløp: 8 183 300
Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL
Orgnr: 7 279 778
Dnr. 1290773, tgl. 15.10.2021 - Pantedokument
Beløp: 152 800 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884
Dnr. 7526, tgl. 24.04.1975 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Dnr. 42971, tgl. 16.07.1986 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
Dnr. 926982, tgl. 29.09.1975 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
GNR.104 BNR.72.
Dnr. 23739, tgl. 29.11.1974 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
Dnr. 3012, tgl. 26.01.1979 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Eiendommen er ikke bevaringsverdig.
Følgende hvitevarer medfølger i handelen:
Resterende frittstående hvitvarer vil IKKE følge med handelen.
Hvitevarer overtas i den tilstand de har vært benyttet av selger. Det gis videre ingen garanti for tilstand eller levetid på disse
Resterende frittstående hvitvarer vil IKKE følge med handelen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Per Henrik Rolfsen per e-post per@eiendomsmeglerne.no eller sms: +47 91 37 28 35. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Eiendomsmeglerne sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Kontakt din megler og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Kifle Abraha og Sinit Mehari Gebreab.
Eiendommens adresse er Maria Dehlis vei 55 A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 103, bnr. 25, andelsnr. 167 i NEDRE HAUGEN BORETTSLAG i Oslo.
Vårt oppdragsnummer er 202250067.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 40 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 12 000,00
Oppgjørshonorar: 7 950,00
Markedspakke: 21 900,00
Utleggsgebyr: 3 900,00
Kontroll hjemmel og heftelser: 1 800,00
Visningshonorar: 5 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til kr 85 750,
Ansvarlig megler er Per Henrik Rolfsen / +47 91 37 28 35/ per@eiendomsmeglerne.no.