Eiendomsmegler MNEF / Salgsleder / Fagansvarlig
+47 913 72 835per@eiendomsmeglerne.noMeld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 78,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 13,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Daletoppen 20!
Her får du en lekker 2-roms selveier med populær beliggenhet på Bondibråten. Leiligheten holder en god standard, og har en planløsning som gir god plass i alle rom.
Nabolaget anses som meget rolig og trafikkstille, med tett nærhet til både naturen og fjorden. En kort biltur unna finner du et rikt utvalg av barnehager, skoler, kollektivtransport, handel og naturskjønne områder. Leiligheten har en planløsning bestående av en luftig entré, en lys gang, kott, innvendig bod, åpen stue- og kjøkkenløsning, et pent flislagt bad og et soverom av god størrelse med tilhørende walk-in-closet.
Fra stuen har du også tilgang til en stor terrasse på 13m2 med utsikt mot Oslofjorden og flotte grøntarealer.
I tillegg disponerer boligen en ekstern bod i bodområde med gode oppbevaringsmuligheter.
Ta kontakt for privatvisning eller spørsmål!
Leiligheten ligger i Daletoppen 20, et rolig og naturskjønt nabolag i Asker. Området er kjent for sin fredelige atmosfære og anses som et meget trivelig og familievennlig sted med en attraktiv beliggenhet. Her har du nærhet til både barnehager, skoler, lekeplasser, idrettsanlegg og vakre grøntområder som gir muligheter for både lek og avslapning. I tillegg er det enkel tilgang til et variert utvalg av kollektivtransport, butikker og andre nødvendige fasiliteter, noe som gjør det lett å kombinere det rolige livet med praktisk tilgang til det du trenger i hverdagen.
Asker sentrum ligger bare en kort kjøretur unna, og her finnes et bredt tilbud av kollektivtransport bestående av buss og tog. Nærmeste togstasjon er ´´Asker Stasjon´´ som ligger 3 minutters kjøretur unna. Her ifra kan du pendle til ulike steder som Oslo sentrum og andre destinasjoner på kort tid. Det er også flere bussforbindelser i nærområdet som tar deg videre til omkringliggende områder.
Asker er kjent for sine naturskjønne boligområder og den unike kombinasjonen av ro og tilgang til byens fasiliteter. Asker Sentrum har et godt utvalg av butikker, restauranter, kafeer og lokale markeder, samt helsetjenester og andre nødvendige fasiliteter. Her kan du handle, spise ute og nyte et livlig sentrum med et bredt spekter av tilbud. I området finnes det også flere treningsstudioer, idrettsanlegg og sportsklubber som tilbyr aktiviteter som fotball, håndball, friidrett, tennis, svømming og mangt mer.
Området har også et imponerende utvalg av grønne områder som appellerer til både voksne og barn. Asker er kjent for sin nærhet til naturen, og det er flere trivelige turområder i nærheten som Stupsletta som ligger cirka 8 minutters kjøretur unna. For den mer eventyrlystne ligger også Skaugumsåsen, Vardåsen og Semsvannet cirka 10 minutters kjøretur unna. Dette er nydelige turområder med stier for både gåturer, sykling og jogging.
Leiligheten passer perfekt for deg som ønsker å bo i et stille og trivelig nabolag, men samtidig ønsker å ha rask tilgang til byens større fasiliteter. Her får du det beste av begge verdener, en rolig og fredelig beliggenhet med umiddelbar nærhet til alt du trenger i hverdagen. Området anses som meget behagelig og egner seg spesielt godt for barnefamilier, etablerende og godt voksne.
Eiendommen inneholder:
1.etg: entré, gang, kott, stue, kjøkken, bad og 1 soverom.
I tillegg disponerer boligen en intern bod, samt en ekstern bod i bodområde på 3m2.
Entré/bod
En romslig entré med god plass til ønskelig garderobemøblement. Det er dørcalling i entréen. I tillegg disponerer leiligheten en intern bod og en bod i bodområde på 3m2 med gode oppbevaringsmuligheter. Velkommen inn!
Stue
Stor og romslig stue med et lyst og innbydende utseende. På stuen er store vindusflater som strekker seg fra gulvet til taket og som slipper mye naturlig lys inn. Her kan du nyte vakker utsikt mot flotte grøntarealer og vakre Oslofjorden. Rommet har gode muligheter for innredning med sofa, beplantning og diverse møblement. I tillegg er det plass til en trivelig spisegruppe. Takhøyde på stuen er målt til 2,36m.
Terrasse
Fra stuen er det utgang til en stor og luftig terrasse på 13m2. Her er det god plass til både sittegruppe, belysning, planter og grill. Fra terrassen har man nydelig utsikt mot Oslofjorden, grønne plener og trær. Terrassedør med isolerglass fra 2018.
Kjøkken
Kjøkkeninnredning fra 2023 med hvite og grønne fronter og benkeplate i laminat. Malte flater over kjøkkenbenk. Kjøkkenet har mye god arbeidsplass og skapplass, i tillegg til godt med belysning fra overskapet. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer som kjøleskap med frysedel, komfyr, induksjonsplatetopp, oppvaskmaskin samt ventilator over kokesone. Rommet gir gode muligheter til en egen spisegruppe.
Bad
Badrom fra 1993 med hvite flislagte flater på vegger og gulv. Varmekabler i gulvet. Badet er innredet med gulvstående toalett, dusj rett på gulv med dusjvegger på skinne, vegghengt servantskap, speil på vegg med overlys og sideskap på vegg.
Soverom
Leiligheten har et soverom av god størrelse som har plass til dobbeltseng, nattbord og garderobeskap. Soverommet har store vindusflater som slipper inn rikelig med lys.
Se full oversikt over tilstandsgrad i vedlagt tilstandsrapport. I tilstandsrapporten fremkommer det mer og utfyllende informasjon om boligens tilstand, og det er viktig å sette seg grundig inn i tilstandsrapport og øvrige salgsinformasjon før kjøp.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Eiendomsmeglerne-skilt i forbindelse med fellesvisninger.
Seksjonen har eksklusiv disposisjonsrett til en utvendig parkeringsplass.
En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en biloppstillingsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 25 første ledd.
For øvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser. På Jørgensløkka finnes det 100 parkeringsplasser med 6 ladeplasser. Fusdalsbråten har 65 parkeringsplasser med 7 ladeplasser. Disse ligger cirka 10 min gange unna eiendommen.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
-Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun faglært. I forbindelse med nytt kjøkken:
-Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja, det er skjevheter i gulv som var her når jeg flyttet inn.
-Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun faglært.
Accept Elektro og Automasjon AS, kjøkkeninstallasjon:
Utført i mars 2023.
Technologies Manzcak Adrian:
Utført i oktober 2023.
-Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)? Ja, samsvarerklæring for 2015, og samsvarerklæring for elarbeid utført i forbindelse med nytt kjøkken i 2023.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2:
Våtrom - Bad med tilkomst fra entré og gang - Helhetsvurdering
Begrunnelse: TG 2 på hele våtrommet på grunn av alder og/eller slitasjegrad.
Kjøkken - Vannrør
Begrunnelse: Vannrørene har en alder som tilsier at gjenværende restlevetid er usikker. Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanninstallasjoner.
Kjøkken - Avløpsrør
Begrunnelse: Avløpsrørene i bygningen er vurdert til å ha en alder som tilsier at gjenværende restlevetid er usikker.
Rom under terreng - Overflater himling
Begrunnelse: Det registreres påbegynt oppsprekking ved nedsenket del på soverom. Ukjent årsak kan være sammensatt.
Rom under terreng - Overflater gulv
Begrunnelse: Merkbar svikt ved gulv i entré. Ukjent årsak kan være sammensatt. Det registreres oppsprekking i laminatgulv og avflassing på laminat.
Rom under terreng - Annet
Begrunnelse: Gjelder bod og kott som har overflater som bærer preg av alder/slitasje
Etasjeskiller - Underetasje - Skjevhetsmåling
Begrunnelse: Det er registrert merkbare og målbare skjevheter i etasjen. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt over en lengde på 2,0 meter var 13mm. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt i rommet var 30mm. Årsaken til skjevhetene er ikke kjent og kan være sammensatt.
Tekniske anlegg - VVS anlegg - Vannrør
Begrunnelse: Vannrørene ved bod og gang er vurdert til å ha en alder som tilsier at gjenværende restlevetid er usikker.
Tekniske anlegg - VVS anlegg - Avløpsrør
Begrunnelse: Avløpsrørene ved innvendig bod er vurdert til å ha en alder som tilsier at gjenværende restlevetid er usikker.
Elektrisk anlegg - Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
Begrunnelse: Det vurderes at det med høy sannsynlighet er utført arbeider på det elektriske anlegget etter 1999, som ikke er dokumentert med samsvarserklæring (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600). Eldre deler av anlegget mangler dokumentasjon.
Balkonger, terrasser, veranda etc - Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer)
Begrunnelse: Over deler av balkongen er det en inntrukket balkong som i praksis er et flatt tak. Tettesjiktet er skjult og ikke tilgjengelig for inspeksjon da dette ligger hos nabo. Det vurderes at gjenværende brukstid på tettesjiktet er usikker. Det er synlige symtomer på utettheter ved tak med avskalling å flassing i maling. Flate tak med tettesjikt av høy alder har fuktrisiko
TG 3:
Ingen forhold.
TG IU:
Tekniske anlegg - VVS anlegg - Ventilasjon
Begrunnelse: Anlegget er felles for bygningen. Bygningsdelen er ikke undersøkt.
Tekniske anlegg - VVS anlegg - Stakeluke
Begrunnelse: Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Byggemåte er opplyst av bygningsakkyndig iht. vedlagt tilstandsrapport. Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 14.03.2025.
Bygning:
Boligbygg over 3 etasjer samt underetasje. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger av betong og trekonstruksjon utvendig forblendet med teglstein og liggende trekledning.
Tak:
Tak av betongkonstruksjoner tekket med papp/membran (taket er ikke besiktiget).
Vinduer:
Vinduer med tre-lags glass og karmer/rammer av treverk fra 2018.
Dører:
Leiligheten har entrédør med kikkehull. Brannklasse B30. Balkongdør med katteluke fra 2018.
VVS-installasjoner:
Avløpsrør av plast. Vannrør av kobber. Stoppekran plassert under benkeskap på kjøkken. Sikringsskap med automatsikringer er plassert på vegg i felles trappegang. Varmtvannsbereder på 187 litet fra 2022 plassert ved innvendig bod. Automatisk lekkasjestopper installert på innvendig bod. Utslagsvask med ett-greps armatur på vegg ved innvendig bod.
Luftbehandling:
Ventilasjon med friskluftsventiler i vinduer kombinert med mekanisk avtrekk. Ventilasjonsaggregat plassert utenfor boenhet.
Elkraft:
Boligen har elektrisk oppvarming med panelovner. Varmekabler på bad.
Denne tomten er eiet.
2350,00 kvm.
Ferdigattest datert 11.02.1981 for nybygg av boligblokk.
Det foreligger ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendige rom (hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven. Ethvert salg eller bortleie av seksjoner skal meldes skriftlig til sameiets forretningsfører med opplysning om hvem som er ny eier/leietaker.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen har elektrisk oppvarming med panelovner. Varmekabler på bad.
Energikarakter: G - Rød
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 4 200 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
107 170,00,- (Dokumentavgift)
240,00,- (Pantattest kjøper)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
_______________________________________________________
4 405 950,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 4 894,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Felleskostnader inneholder følgene kostnader:
Avdrag lånTomt/Renovasjon blokker 132
Felleskostnader blokkene 3 531
Avdrag lån blokker 146
Renter og omkostninger lån Tomt/Renovasjon blokker 106
Kabel-tv/bredbånd blokker 459
Renter og omkostninger lån blokker 377
Tilleggsytelser: Brannalarm tjeneste blokker 143
VV, kabel-tv, bredbånd, kommunale avgifter, renter og avdrag tilknyttet sameiets gjeld, bygningsforsikring, forretningsførsel, vaktmestertjenester, trappevask, vedlikehold av fellesarealer
Styret opplyser per e-post at det er ikke ønskelig å øke felleskostnadene, men dette skal diskuteres på årsmøte i mai 2025.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 87 590,- pr. 17.02.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
12 568 694,- pr.
17.02.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 40 552,- pr. 17.02.2025.
Lånenummer: 94907062419
Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 17.02.2025: 6.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 232
Saldo per 17.02.2025: 9 216 574,-
Andel av saldo: 67 274,-
Første termin: 17.02.2022 (siste termin 17.06.2044)
Lånenummer: 94907062427
Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 17.02.2025: 6.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 112
Saldo per 17.02.2025: 457 604,-
Andel av saldo: 2 773,-
Første termin: 17.02.2022 (siste termin 17.06.2034)
Lånenummer: 94907080409
Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 17.02.2025: 6.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 114
Saldo per 17.02.2025: 2 894 516,-
Andel av saldo: 17 543,-
Første termin: 01.09.2024 (siste termin 01.08.2034)
Det er pr. dags dato ikke eiendomsskatt i Asker Kommune.
Primær formuesverdi kr. 1 058 359,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 233 436,00.
Gjeldende for ligningsåret 2024.
SAMEIET BONDIBRÅTEN, Orgnr: 986 943 633
Forretningsfører: Asker og Bærum Boligbyggelag BA
Den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 8/2021.
Revisor i sameiet er Kpmg AS.
Styret består av 3 medlemmer derav 2 er kvinner og 1 er mann.
Sameiet har ikke egen nettside.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Det praktiseres ikke styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i Protector Forsikring ASA med polisenr. 3441712.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 9 281 404,-
Driftskostnader kr. 7 784 948,-
Årsresultat kr. 992 384,-
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 504 344,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Gjennomført vedlikeholdsarbeid:
2023:
2024:
Kommende vedlikeholdsarbeid innenfor 5 års periode:
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Det må søkes styret.
Eiendommen er regulert til område for boliger med tilhørende anlegg, blokkbebyggelse, kjørevei, gang- og sykkelvei, område for industri/lager, område for offentlige bygninger, allmennyttig institusjon, jordbruk, park og friområde iht. reguleringsplan (ID: 0220126) datert 02.07.1975.
Eiendommen ligger i område for nåværende boligbebyggelse iht. kommuneplan for Asker kommune 2023-2035.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Eiendommen er ikke bevaringsverdig.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Morten Marthinsen per e-post morten@eiendomsmeglerne.no eller sms: +47 41 26 12 60. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Eiendomsmeglerne sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Kontakt din megler og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Therese Marie Hagen.
Eiendommens adresse er Daletoppen 20.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 52, bnr. 135, snr. 65 i Asker.
Sameiebrøk: 8/2021.
Vårt oppdragsnummer er 202250020.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 14 900,00
Visninger/overtakelse: 3 500,00
Oppgjørshonorar: 7 950,00
Markedspakke: 21 900,00
Utleggsgebyr: 3 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til ,
Ansvarlig megler er Morten Marthinsen / +47 41 26 12 60/ morten@eiendomsmeglerne.no.